"Å leve er ikke nok....
Solskinn..frihet, og en liten blomst må man ha.."

HC Andersen

mandag 14. februar 2011

Valentinsdagen...sett med mine øyne...

Vi skriver 14.februar, og den store kjærlighetsdagen..
Jeg har ikke akkurat blitt nedrent med blomster og sjokolade i løpet av årene..eller for å være ærlig..så har jeg aldri fått hverken blomster eller kort denne dagen. Jeg har ikke tenkt så mye på det heller, men i år tenkte jeg at jeg skulle være lur, å sørge for at jeg fikk iallefall ETT kort. Så jeg snek meg ut sent i går kveld og puttet et i postkassen..sånn at jeg i allefall skulle få ett kort. (I fall søstra mi fikk, så kunne jo ikke jeg stå der uten..!!)

Jeg leste nyheter på nett og kom over en undersøkelse gjort av Norstat, på oppdrag fra Telenor.. Undersøkelsen gjaldt hva det norske folk tenker om Valentinsdagen.og konklusjonen var at så mange som 80 % av befolkningen lever i håpet om å få en søt kjærlighetshilsen fra sin kjære på denne dagen..

Det finnes mange historier og legender om St.Valentin..Da jeg kjørte på jobb i mårres, hørte jeg på radioen, og ifølge NRK var det så mange som 50 martyrer  som het Valentin.. Ja, det var visstnok så mye forvirring rundt de forskjellige Valentinene at de i 1969 sluttet å ha Valentinsdagen som merkedag.. 

Uansett...på radioen fortalte de at Valentin visstnok var en prest i Roma i det andre århundre, som brukte mye av sin tid til å vie unge par. Keiser Claudius ønsket på sin side å samle sammen en stor hær, men rekrutteringen gikk tregt da svært få menn ønsket å forlate sine koner og familier for å sloss. Dette frustrerte Keiser Claudius så mye at han dikterte en lov som forbød unge menn å gifte seg i håp om at de ville se på hæren som et godt alternativ.

Valentin var ikke særlig fornøyd med den nye loven, og trosset den ved å vie unge par i all hemmelighet. Til slutt ble han oppdaget og fengslet.

Fengslet gjorde Valentin svært ulykkelig, men flere av de unge parene han hadde viet kom til fengselet og kastet blomster inn til ham. Også den blinde datteren til fengselsbestyreren kom på besøk, og de førte lange samtaler sammen. Valentin ble etterhvert svært glad i denne unge jenta.

Dagen Valentin skulle henrettes, 14. februar 269 e.Kr., bad han derfor en ekstra bønn om at den unge piken skulle få synet tilbake. Han skrev også et vennlig kort til henne hvor han takket for hennes vennskap og lojalitet. Han signerte kortet «Din Valentin».

I følge sagnet fikk fengselsbestyrerens datter synet tilbake, og Valentins dødsdag har siden vært et symbol på vennskap og kjærlighet.


Jeg har tenkt på denne historien i hele dag..og konkluderer med at dette er det jo en uprøvd metode for de som lider av myopi ..(eller nærsynthet, for de som ikke er så bevandret i fremmedordenes verden)

Jeg sier bare en ting :  Hadde jeg visst dette igår..hadde jeg gått knallhardt ut for å motivere alle tenkelige til å sende blomster og kort. For her sitter jeg med mine fire minus på begge øyne, og er mer eller mindre blind når jeg ikke har briller eller linser på..ja, det er så jeg ikke ser hverken vått eller tørt..og jeg tenker..hva om... HVA OM jeg kunne fått synet tilbake idag...! Hva om det hadde vært et kort eller fem i postkassen.. en blomster eller tre på døra.. Jeg kunne vært befridd fra nærsynthetens verden, og kunne sett verden med helt nye øyne..
Men jeg visst jo ikke dette.. og siden jeg ikke hadde fått truet eller skremt noen til å sende meg noe var det med skrekkblandet fryd jeg kjørte inn innkjørselen hjemme.
Neida..
Det var ikke en eneste blomster å skue, ikke et liiite kort engang..og det jeg hadde lagt der selv i går kveld, etter alle hadde lagt seg, var sporløst borte, tatt av vinden eller en av naboene..
Hva kunne jeg gjøre..?  Det var en håpløs situasjon...men man er jo ikke rådløs...
Har jeg vært nærsynt i 30 år..så kan jeg vel være det ett år til...
Men DA...skal jeg være forberedt..og formelig drive valgkamp for Valentinsdagen..
og det skal jeg gjøre...
både for håpet..vennskapet og kjærligheten..
men mest for å slippe å vase rundt halvblind når jeg våkner om natta og er tørst.. :o)


 

2 kommentarer:

  1. hehe:)) du får sagt det godt du kjære Vårin:))

    SvarSlett
  2. Ja, Takk ska du ha...æ prøva å sei d så godt som æ kan.. ;0)

    SvarSlett